Błonnik - dlaczego warto go włączyć do swojej diety?

Błonnik - dlaczego warto go włączyć do swojej diety?

Redakcja

2016-11-09

brak komentarzy

Kiedy mowa o odpowiednio zbilansowanej diecie nie może w jadłospisie zabraknąć błonnika. Dlaczego? To właśnie on gwarantuje nam uczucie sytości, usprawnia nasze trawienie, oczyszcza jelita i przede wszystkim - wspomaga odchudzanie. Który błonnik jest najzdrowszy i jak dostarczać błonnik z pożywieniem, aby uzyskać najlepsze rezultaty?

Błonnik rozpuszczalny

Błonnik rozpuszczalny zawarty jest przede wszystkim w warzywach i owocach. Skutecznie pomaga oczyszczać jelita ze złogów, a przy tym nie blokuje procesów trawiennych. Błonnik rozpuszczalny polecany jest szczególnie osobom cierpiącym na zaparcia, chorujących na zespół jelita drażliwego oraz stany zapalne jelit. Najbardziej zasobne w błonnik rozpuszczalny są takie rośliny jak banany, warzywa liściaste (szpinak, sałata, jarmuż), jabłka, kiwi, gruszki, dynie, pomidory i wiele innych. 

Błonnik nierozpuszczalny

Błonnik nierozpuszczalny stanowią głównie nieprzetworzone zboża. Ich spożycie sprawia, że przesuwa się przez jelita, wypychają i zbierają ze sobą wszystkie złogi. Błonnik nierozpuszczalny znacznie usprawnia procesy trawienne. Rekomendowany jest przede wszystkim przy zaparciach. Gdzie możemy znaleźć ten rodzaj błonnika? Przede wszystkim w różnego rodzaju kaszach (przykładowo w kaszy jaglanej, owsianej, gryczanej, amarantusowej) oraz w płatkach owsianych i pieczywie pełnoziarnistym. Warto dodać, że zbyt duża ilość błonnika nierozpuszczalnego może przynieść odwrotny skutek - utrudniać jeszcze bardziej wypróżnianie i podrażniać jelita. 

Błonnik w odchudzaniu

Dlaczego błonnik jest tak cenny w odchudzaniu? Istnieją ku temu dwa powody. Po pierwsze, wypełnia żołądek i gwarantuje uczucie sytości. Po drugie, wspomaga procesy trawienne i przyspiesza przemianę materii. Co więcej, nie powoduje uczucia ciężkości po jedzeniu i skutecznie pomaga neutralizować toksyny z organizmu. Warto jednak mieć świadomość, że sięganie po dodatkowe suplementy z błonnikiem nie jest konieczne. Wystarczy tylko regularnie jeść warzywa i owoce z dodatkiem produktów pełnoziarnistych. 


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dietaodchudzanie