Czy wszystkie kalorie są sobie równe?

Czy wszystkie kalorie są sobie równe?

Redakcja

2016-12-10

brak komentarzy

Według ostatnich teorii badawczych efektywność stawienia czoła zbędnym kilogramom nie jest zależna wyłącznie od minusowego bilansu kalorycznego, ale posiada na nią wpływ dużo pozostałych elementów. Okazuje się, iż dieta liczna w nienasycone roślinne tłuszcze sprzyja odchudzanie, mimo iż logiczne wydawać by się mogło oddziaływanie odwrotne – wpływ na wzrost ciała. Eksperymenty wskazują, iż wysokotłuszczowa dieta śródziemnomorska przynosi korzystniejsze rezultaty w spadku wagi niż dieta niskotłuszczowa.

Czy wszystkie kalorie są takie same?

Poglądy na temat zużytkowania siły organizmie zmieniają się. Otoczenie naukowe wyciąga nowe wnioski na bazie obserwacji osiągnięć badań powiązanych z kontrolą wagi. Do tej pory uważano, iż by zredukować wagę, zaleca się zredukować poziom kalorii absorbowanych z jedzeniem oraz konsumować mniej, niż wymaga ciało. W ten sposób dochodzi do naruszenia rezerw dodających energii w postaci warstwy tłuszczu czy też spadku ciała. Mimo wszystko proces taki nie w każdym przypadku funkcjonuje tak, jak by się można było spodziewać. Okazuje się, iż nie wszelkie kalorie są sobie równe, a więc nie powodują owych samych reakcji ciała. Energia z różnorodnych kategorii jedzenia najprawdopodobniej jest organizmie stosowana w inny sposób. Więc kluczowe okazuje się, jaką żywność będziemy redukować, chcąc utracić wagę. Obniżenie podaży kalorii jest istotne w czasie diety, ale nie stanowi jedynego elementu, który musi się brać pod uwagę, planując dietę odchudzającą.

Świetnym najlepszym przykładem są składniki o niewielkim czy też wysokim indeksie glikemicznym. WSkutek różnych reakcji ciała po konsumpcji składników o niewielkim albo wysokim IG o takiej samej wartości kalorycznej określono, iż żywność o niewielkim IG sprzyja utracie wagi, a żywność o wysokim IG zakłóca taki proces. Osoba, która zje choćby więcej kcal, mimo wszystko pochodzących z produktów spożywczych o małym IG, posiada wiele większe perspektywy na obniżenie masy ciała niż osoba żywiąca się mniej tuczącym jedzeniem ale o wysokim IG. Warunkują to reakcje biochemiczne zachodzące wewnątrz organizmu po konsumpcji różnych pokarmów oraz zawartość insuliny krążąca w krwioobiegu.

Parę prac badawczych wykazało, iż włączenie do jadłospisu probiotyków skutkowało okazalszymi spadkami ciała u jednostek badanych. Z kolei w eksperymencie prowadzonym na zwierzętach dwie grupy szczurów były karmione dietą o tej samej wartości kalorycznej, ale jedna z nich dostawała probiotyki. W grupie szczurów, które nie dostawały probiotyków zanotowano wzrost wagi zwierząt, a w drugiej grupie go nie udowodniono. Pokazuje to, iż zawartość kalorii, którą zjadamy, nie musi okazać się równa ilości kalorii, którą ciało zaabsorbuje, a różnorodne typy jedzenia mogą mieć wpływ na sposób używania siły pochodzącej z jadłospisu.

Badacze wskazują, iż bilans kalorii to jedynie element złożonej układanki prowadzącej do spadku wagi. Inne elementy, jak przedłużanie uczucia pełności przez konsumowanie adekwatnej żywności zasobnej w włókno pokarmowe, a więc jarzyn oraz elementów diety z pełnego ziarna, są od długiego czasu znane. Mimo wszystko eksperymenty wykazują, iż sytość to jedynie jeden ze składników. To, które produkty zjadamy, rzutuje na zawartość jedzonej żywności i na to, w jaki sposób bywa ona metabolizowana. Według badaczy co poniektóre pokarmy mogą aktywować brązową tłuszczową, która odpowiedzialna okazuje się za redukcję kalorii. 


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dietazdrowieodchudzanie