Dlaczego warto gotować zupy na diecie?

Dlaczego warto gotować zupy na diecie?

Redakcja

2016-12-09

brak komentarzy

Jarzynowa, kapuśniak, pomidorowa - każdy z nas posiada własną uwielbianą. Zupy w słotne dni sycą, zimą szybko rozgrzewają, wiosną wyrównują niedobory substancji wzmacniających, w lipcu i sierpniu chłodzą oraz nie obciążają organizmu, mimo że zaspokajają głód. Ale w zasadzie to o dowolnej porze roku zupy są doskonałym jedzeniem.

Mimo tych walorów niewiele kto każdego dnia je zupę. Systematycznie podajemy ją niemowlętom - to jeden z początkowych „prawdziwych” pokarmów człowieka - oraz pacjentom, także uskarżającym się na brzuch. Klasyczna kuchnia polska to bogactwo zup. Wśród licznych smaków każdy posiada własny ukochany. Czemu zatem jadamy zupy coraz rzadziej, a waza, największy składnik któregokolwiek serwisu, odeszła do lamusa? Wszak są pełne walorów. Poniżej najistotniejsze z nich.

Zupa wspiera utrzymać szczupłą figurę

Zupa odpowiednio przyrządzona okazuje się niskokaloryczna (przykładowo dawka pomidorowej czystej 28 kcal, a z ryżem 93 kcal, kapuśniaku 55 kcal, jarzynowej 70 kcal, barszczu zabielanego 83 kcal, krupniku z kaszą jęczmienną 100 kcal). Podana na pierwsze danie syci na tyle, iż na drugie spożywa się mniej. To „błędy technologiczne” powodują, iż przybywa kalorii. Będzie wystarczające jednak parę łatwych trików:
» nie gotuj jej na tłustym mięsie (zazwyczaj w ogóle nie jest konieczne)
» nie podawaj z nadmierną ilością klusek, kartofli 
» nie zagęszczaj zasmażką (masło z mąką to nadprogramowe zbędne kalorie oraz dawka cholesterolu)
» nie zabielaj tłustą śmietanką (jeżeli to niezbędne, można użyć chudej 12 proc., lub mleka).

Zupa dostarcza solidnej racji włókna pokarmowego

Wszelkie zupy gotuje się na podstawie jarzyn (wywar z włoszczyzny), zazwyczaj z odrobiną cebuli, kapusty włoskiej oraz zależnie od przepisu buraków, cukinii, brokułów, kalafiora, ogórków kwaszonych, pomidorów, papryki itp. 
Występujący w jarzynach błonnik ułatwia metabolizm, przedłuża uczucie pełności po jedzenia, służy w zachowaniu poprawnego poziomu kwasów tłuszczowych w krwioobiegu oraz obniża absorpcję tłuszczu. Włókno pokarmowe z ugotowanych jarzyn jest lżej strawny niż z surowych, a przejawia te same cechy lecznicze. By było go dodatkowo więcej, w miejsce białego włoskiego makaronu dobrze do zupy dorzuć pełnoziarnisty, a w miejsce białego ryżu nieoczyszczony.

Zupa jest obfita w składniki

Zupa to dawka jarzyn, których musimy spożywać nawet 5 racji codziennie. W taki sposób możesz „przemycić” je dzieciom zazwyczaj niechętnym wszystkim jarzynom. Są one tym cenniejsze, iż do wywaru, w którym gotują się jarzyny, przechodzi część substancji wzmacniających.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

odchudzanie