article image

Lepsza odporność przez cały rok – dieta wzmacniająca organizm

Redakcja

2016-07-06

1 komentarz

O odpowiednią odporność organizmu warto dbać nie tylko jesienią i zimą, ale i przez cały rok. Chronić nasze ciało możemy na przeróżne sposoby – troszcząc się o jego kondycję fizyczną, przyjmując określone suplementy, ale przede wszystkim odpowiednio je odżywiając. To, co jemy ma kolosalne znaczenie zarówno dla naszego zdrowia fizycznego, jak i psychicznego. Na czym polegałaby więc dieta wzmacniająca organizm, którą stosować możesz niezależnie od pory roku?

 

Śniadanie – zdrowy początek dnia

W zdrowym ciele, zdrowy duch! Dlatego warto zastanowić się nad tym, jak jeść „z głową”. A taka racjonalna dieta nie może się obyć bez najważniejszego posiłku dnia – śniadania. Śniadanie to punkt stały programu, niezależnie od tego, czy dzień rozpoczynamy jesienią, zimą, latem czy wiosną. Niedożywiony organizm to zawsze organizm podatny na wszelkiego rodzaju infekcje i wirusy. Dlatego tak ważne jest dostarczenie mu z rana odpowiedniej ilości makroskładników, sycącego białka i kalorii. Do tego najlepiej, by ich poranna dawka serwowana była na gorąco. Dobrym pomysłem może być danie na bazie jajek, które zawierają duże ilości białka: omlet, jajecznica, jajko sadzone, na miękko lub na twardo, do tego grzanki z pełnoziarnistego chleba, na których położyć można pomidora czy paprykę, zielona herbata, która jest idealnym antyoksydantem lub świeżo wyciskany, bogaty w witaminę C sok pomarańczowy i… gotowe! Taki sycący posiłek zapewni Ci odpowiednią dawkę energii na rozpoczęcie dnia – energii, która będzie uwalniała się równomiernie, dzięki czemu na długo zapomnisz o kłopotliwym uczuciu głodu.

 

Konkretne porady, konkretne produkty – co pomoże nam w budowaniu naszej odporności?

Śniadanie to jedna sprawa – ono w naszej diecie występować po prostu musi. To najważniejszy w ciągu dnia posiłek, który „rozrusza” nasz metabolizm. Do tego oczywiście należy pamiętać, by spożywane przez nas dania, najlepiej zarówno śniadanie, jak i obiad, były daniami na gorąco. Ale jakie konkretne produkty powinny zawitać do naszego codziennego menu, byśmy zapomnieli o irytujących, powracających przeziębieniach? Oto parę dobrych przykładów.

 

Witaminy

Najbardziej osławionymi, jeśli chodzi o odporność, witaminami są witaminy C i E. Witamina C to składnik, który znaleźć możesz nie tyko w cytrynie i pomarańczy, ale również w wielu warzywach, które mogą stać się pysznym dodatkiem do dań obiadowych. Wśród nich wymienić można m.in. kapustę, brukselkę czy paprykę. Gdy chodzi o witaminę E polecić możemy kiełki pszenicy, które stanowią idealne uzupełnienie pożywnych kanapek, a także wspominane już produkty pełnoziarniste czy jajka. Wspomóc działanie C i E może witamina A – jednym z jej najlepszych źródeł jest marchewka. Jeśli nie przepadasz za marchwią zarówno gotowaną, jak i surową dobrą alternatywą może okazać się picie naturalnych, przecierowych soków z marchwi, do których dodać możesz… pomarańczy. Taka mikstura z pewnością będzie i smaczna, i zdrowa.

 

Minerały

Kolejną ważną kategorią w walce o odporność są minerały. Nasz organizm potrzebuje ich po to, by funkcjonować w sposób stabilny i zrównoważony. U osób o obniżonej odporności często wykrywa się niedobór cynku, selenu i/lub żelaza. Pierwszy i ostatni znajdziemy chociażby w przeróżnych odmianach kasz i brązowym ryżu, które stanowić mogą idealne uzupełnienie obiadowych posiłków. Można je również odnaleźć w chudym mięsie i rybach, które również służyć nam mogą jako ważne komponenty ciepłych i pożywnych potraw. Selen to zaś składnik, który odnajdziemy w daniach bardziej śniadaniowych – osławiona owsianka czy zupa mleczna z otrębami to propozycje na zdrowe rozpoczęcie dnia.

 

Cebula i czosnek – obowiązkowo!

Jeśli mówimy o infekcjach, na ogół zawsze w końcu trafiamy na tę parę. Cebula i czosnek o doskonałych właściwościach bakteriobójczych to produkty, które w 100% pomogą nam wzmocnić nasz organizm. Najlepiej, by jedzone były w postaci surowej. Dodać je można do sałatek, nałożyć na świeże kanapki, zmiksować w formie dodatku do domowych past, urozmaicić nimi smak masła. Oczywiście silne, wydzielane przez nie aromaty nie do każdego przemawiają. Są jednak sposoby i na to – dziś przeciwnicy czosnku mogą np. sięgnąć po… czosnek w kapsułkach.

 

A czego lepiej unikać?

Napary z imbiru, codzienna dawka czosnku, warzywa, owoce, zdrowe tłuszcze, zbilansowana dieta, pożywne śniadanie – oczywiście to wszystko może tylko pomóc! Ale nasze wysiłki zawsze i wszędzie niweczyć będą używki. Papierosy, kawa, alkohol – to artykuły, które (szczególnie w nadmiarze!) zdecydowanie negatywnie wpływają na przyswajalność ważnych składników odżywczych i mikroelementów, które pracują nad wzmacnianiem naszego systemu immunologicznego. Dlatego nie pozwól, by Twoja walka poszła na marne i staraj się unikać tego, co ją sabotuje. 

Cga800 effetti


Dodaj komentarz

Komentarze

magdagulle

2016-07-19 10:48:25


i duuuuuuuuuuuuuuuuużo cebuli :))

dietazdrowie