Dbając o dobry nastrój, dbasz o swoją odporność!

Dbając o dobry nastrój, dbasz o swoją odporność!

Redakcja

2016-10-03

1 komentarz

Powiązanie układu nerwowego z systemem immunologicznym wywołuje, że przedłużające się zdenerwowania natury psychologicznej pogarszają układ odpornościowy. Aby nie doprowadzić do kumulowania się sytuacji stresogennych, należy co dzień znaleźć czas na relaks. Ale to nie wszystko.

Wysypiaj się, poprawisz układ odpornościowy

Z eksperymentów wynika, że skrócenie snu o 40 procent pogarsza układ immunologiczny aż o 50% (o tyle zmniejsza się liczba komórek zwanych ekologicznymi zabójcami, które są odpowiadające za wojnę z drobnoustrojami). Po 2 nieprzespanych nocach organizm okazuje się tak osłabiony jak po grypie a także wówczas gorzej niż zazwyczaj znosi to, co jest za oknem. Wobec tego zrezygnuj z oglądania tv czy obowiązków do późna w nocy. Nie łudź się, że trzeba się wyspać na zapas lub odespać 7 dni zarwanych nocy weekendowym wylegiwaniem się do południa. Aby być wyspanym, trzeba spać przynajmniej 8 godz. na 24 h. Systematyczny sen pozwoli ci odzyskiwać mocy, stymulując właściwości układu immunologicznego także nerwowego. Jeżeli posiadasz problemy z zaśnięciem, bezpośrednio przed pójściem spać nie pij soków z kofeiną ani się nie objadaj. Pójdź na spacer, w tym czasie wietrząc sypialnię.

Na sportowo spędzaj czas dla polepszenia wydolności

Już dawno udokumentowano, że osoby uprawiające sport sporadycznie się przeziębiają – aktywność powiększa przecież ilość komórek odpornościowych. Aktywność na łonie natury hartują ciało, a spacer w promieniach promieni słonecznych to doskonała szansa, by dostarczyć sobie odpowiednią porcję wit. D, która wspiera pracę komórek odpornościowych, zbawiennie rzutuje na kości a także system nerwowy. Sport to też pozytywny przepis, by uwolnić się od sytuacji stresogennych. Wobec tego zaleca się zmobilizować się do regularnego ruchu (nawet 3 razy tygodniowo) – może to być pływanie, bieg, program na sali treningowej czy aktywność przy otwartym oknie. Ale choćby regularny dynamiczny spacer (przykładowo w drodze do pracy) korzystnie oddziałuje na układ immunologiczny.

Rozsądnie układaj menu

Zbilansowana dieta oparta na przyjaznych artykułach jest nieodzowna w budowaniu wydolności. I inaczej – pozbawione składników odżywczych dania to prosta droga do schorzenia. W związku z tym obecnie w twoim menu muszą królować składniki zasobne w wit. a także sole mineralne wspomagające system obronny żołądka. Fundamenty prawidłowego odżywiania to:

  • wit. A (masło, wątróbka, marchew, brokuły), C (dzika róża, kiwi, aronia, papryka)
  • wit. E (oleje, orzechy, nasiona słonecznika)
  • wit. z zespoły B (składniki pełnoziarniste, drożdże, kiełki)
  • cynk (świeże owoce morza, żółtawy ser, składniki pełnoziarniste)
  • selen (orzechy brazylijskie, pestki słonecznika także dyni, ryby)
  • żelazo (mięso, wątroba, natka pietruszki)

Dodaj komentarz

Komentarze

joannajareckamartirosyan

2016-10-21 17:43:51


no wiadomo ze w koncu w zdrowym ciele zdrowy duch!

dietazdrowierelaks