Dieta najlepsza dla mózgu

Dieta najlepsza dla mózgu

Redakcja

2016-08-17

brak komentarzy

Jadłospis na rzecz mózgu: istotna energia z sacharydów złożonych.

Mózg stale odbiera, adaptuje a także przesyła miliony wiadomości. Mimo że nieduży (u ludzie dorosłej 2 procentach wagi), okazuje się dość energochłonny. Zużywa aż 20-25 procentach siły dostarczanej ciału (w życiu płodowym więcej niż 50 procent!). Jego pokarmem są glukoza a także tlen.

Jadłospis na rzecz mózgu: które wit. oraz sole mineralne odżywiają mózg?

Zobacz też: Co jeść w stresujący dzień?

Zwłaszcza ważne na rzecz rozwoju umysłowego są wit. z grupy B a także potrzebne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), których najbogatszym źródłem są ryby a także oleje.

Witaminy z grupy B, szczególnie cholina (wit. B4) a także niacyna (B3, czyli PP), odpowiadają za sprawne działanie układu nerwowego. Występują chociażby w soi a także z całą pewnością w pieczywie z pełnego przemiału. Deficyt wit. B3 prowokuje między innymi wyczerpanie pamięci, problemy z koncentracją godny uwagi a także kojarzeniem, asomia. Osoby jedzące słodkości a także pijące alkohol wymagają jej 2-3 razy dużo więcej aniżeli to norma.

Niacyna okazuje się w tuńczyku, wątrobie, mięsie indyka, pełnym ziarnie zbóż, suchej fasoli a także grochu, nasionach chia słonecznika, orzeszkach ziemnych (musimy je dokładnie trzymać – będzie wystarczające odrobina wilgoci, by uległy zakażeniu grzybkiem, który wytwarza silnie rakotwórcze substancje toksyczne).

Lecytyna okazuje się najskuteczniejszym bogactwem choliny niezbędnej do pojawienia się acetylocholiny – jednego z neuroprzekaźników. W dużym stopniu uatrakcyjnia zdolność zapamiętywania. Deficyt choliny skutkuje ospałości, demencji starczej a także spadku sprawność pamięciowych. Odkryli to uczeni zajmujący się chorobą Alzheimera. Lecytyna jest obecna w orzeszkach ziemnych, soi a także kiełkach pszenicy. Można ją również nabyć w aptece. Uwaga! Dobra lecytyna posiada więcej niż 30 procentach fosfatydylocholiny (zaleca się upewnić się skład).

Żelazo to nośnik tlenu. Jest w orzechach, roślinach strączkowych, owocach pestkowych, warzywach liściastych, rodzynkach. Jego deficyt upośledza umiejętność rozumowania a także uczenia się.

Cynk, jakiego wyższe ilości wykrywa się w ciałach dzieci o wybitnej inteligencji, okazuje się w ostrygach. Ale nie musimy ich sprowadzać z Marsylii: obficie jest obecny także w pestkach dyni.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dietazdrowiepamięć