Ile potasu potrzebuje nasz organizm?

Ile potasu potrzebuje nasz organizm?

Redakcja

2016-09-30

brak komentarzy

W ostatnich czasach systematycznie uświadamiani jesteśmy co do tego, że konsumujemy za mało magnezu, wit. D, kwasów omega 3, tudzież – że generalnie w naszym jadłospisie brakuje witamin. Rzadko gdy jednak zwraca się uwagę na kwestę jedzenia potasu, która w prawidłowym odżywianiu pełni kluczową rolę. Natomiast potas to 1 z najważniejszych elektrolitów, jakiego często nie dostarczmy tyle ile wymaga ciało. 

Kto wymaga więcej potasu

Dostarczanie potasu z jedzeniem musi być intensywniejsze u sportowców obciążonych dużym treningiem lub ćwiczących w warunkach olbrzymiej temperatury. Dodatkowo w okresie laktacji potrzeby ustrojowe podlegają powiększeniu. Popyt na przedstawiony związek zwiększa się także w razie aplikowania pewnych medykamentów diuretycznych, środków wywołujących wzmożoną pracę jelit, oraz w razie pewnych dolegliwości (przykładowo w schorzeniach układu naczyniowego, wyselekcjonowanych schorzeniach nerek, oraz w kwestii wymiotów, biegunek, nawet przy przesadnej potliwości). Zasadniczą jednak przyczyną tworzenia się symptomów braku jest niewłaściwie zbilansowany zestaw dań, opierający się na słabej jakości artykułach zasobnych w obfite ilości sodu także ubogich w potas, a o to w obecnych czasach łatwo.

Symptomy niedoboru potasu

O laboratoryjnych niedoborach potasu możemy mówić wówczas, gdy nasycenie owego pierwiastka w surowicy krwi zmniejsza się niżej 3,4 mmol/l. Do najpowszechniejszych objawów braków przynależą:

  • chroniczne przeforsowanie,
  • niedobór siły do przeprowadzania zwyczajnych służbowych obowiązków,
  • mimowolne skurcze mięśni szkieletowych (wiązane najczęściej z brakiem magnezu),
  • dysfunkcje rytmu serca
  • wyższe ciśnienie tętnicze krwi,
  • dolegliwości skórne w formie zmian trądzikowych (intensywność symptomów),
  • obstrukcje,
  • rozdrażnienie.

Skąd brać potas?

Podstawowym bogactwem potasu w jadłospisie są jarzyny a także świeże owoce. Odnosząc się do naszych zwyczajów związanych z jedzeniem a także realiów sklepowych półkach opłaca się nadmienić, iż obszernym bogactwem owego pierwiastka są między innymi kartofle, soczyste pomidory oraz koncentrat z pomidorów. Jeżeli chodzi zdecydowanie mniej regionalne składniki to zmieniać powinno się chociażby awokado także banany. Potas generalnie obecny okazuje się w sporych proporcjach w:

  • owocach świeżych a także suszonych (figach, kiwi, awokado),
  • jarzynach (boćwinie, karczochach, brokułach, brukselce, batatach),
  • orzechach (także migdałach),
  • artykułach zbożowych z całościowego przemiału,
  • kaszach a także roślinach strączkowych.

Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dietazdrowie