Jak polepszyć pamięć, czyli kilka słów o naszym mózgu i jego diecie

Jak polepszyć pamięć, czyli kilka słów o naszym mózgu i jego diecie

Redakcja

2016-07-06

3 komentarze

Jak polepszyć pamięć, czyli kilka słów o naszym mózgu i jego diecie

Dzisiejszy, dynamiczny tryb życia wymaga od nas pozostawania niemalże w ciągłym ruchu. Taki ruch sprawia, że trudno jest nam skupić się wystarczająco na czynnościach, które wykonujemy. Przez to coraz częściej zdarza się nam o czymś zapomnieć - od rzeczy najprostszych, takich jak klucze czy portfel, po sprawy o wiele ważniejsze, jak np. wizyta u lekarza czy rocznica ślubu. Pamięć płata nam figle na każdym kroku, a jej zaniki wcale nie muszą być związane z wiekiem. Jak więc zadbać o to, byśmy cieszyli się nią długo i z pożytkiem?

 

Czym jest pamięć?

Pamięć to nie tyle pojęcie abstrakcyjne, co ściśle związana z naszą biologią umiejętność. Czego? Rejestracji poszczególnych informacji – zarówno konkretnych, jak i bardziej wrażeniowych. Wszystkie one następnie zostają zmagazynowane w naszym mózgu. Dzięki posiadaniu takiego „magazynu” wiadomości stają się użyteczne – możemy przywoływać je w określonych momentach i posiłkować się tak zdobytym doświadczeniem. Pamięć ma to do siebie, że stale może się ulepszać. Tak długo, jak do owego „składzika” wprowadzać będziemy nowe dane, tak długo będzie on miał istotny wkład w nasz rozwój. Zapamiętując po prostu poznajemy. Dlatego o tę funkcję organizmu należy szczególnie dbać, ponieważ w dużej mierze decyduje ona o naszej witalności w późniejszym wieku.

 

Pamięć jako proces dynamiczny

Pamięć, jak już wspomnieliśmy, nie jest czymś stałym, nieruchomym. Zapamiętywanie oraz przytaczanie zakodowanych informacji to proces wieloetapowy i niezwykle skomplikowany. Zanim coś zapamiętamy musimy użyć naszych zmysłów: oka, ucha, dotyku. Wszystko zaczyna się więc od ciała – empirycznego doświadczenia. Dopiero tak „złapany” komunikat mózg zaczyna przetwarzać w daną pamięciową.

System „zapisu” informacji zwie się „konsolidacją”. Konsolidacja, w wolnym tłumaczeniu, to „zjednoczenie”, „zespolenie”, działanie, które ma na celu osiągnięcie rodzaju wewnętrznej spójności. I rzeczywiście – proces zapamiętywania prowadzić ma do utworzenia wspomnienia – zharmonizowanej, skoordynowanej informacji, która na dobre zagnieździ się w naszym organizmie.

 

Konsolidację podzielić możemy na dwa etapy:

Konsolidacja synaptyczna – Jej trwanie rozciągnąć można na okres od kilku minut do kilkunastu godzin. Wszystko dzieje się wówczas w naszych komórkach nerwowych, które kreują połączenia pomiędzy doświadczeniem, a jego wewnętrzną reprezentacją. Dzięki konsolidacji synaptycznej reprezentacja stopniowo klaruje się, ostatecznie osiągając stabilny i wolny od wszelkich zanieczyszczających go elementów jednorodny obraz.

Konsolidacja systemowa – To już etap bardziej złożony, trwający nawet całe lata. Zamiast tworzenia nowych synaps (połączeń między komórkami nerwowymi) dochodzi tu do przebudowywania całych sieci nerwowych, tzw. systemów, odpowiedzialnych za szyfrowanie danego wspomnienia. Wszystko odbywa się na poziomie wyższych rejonów mózgu, gdzie doświadczenie stające się powoli wspomnieniem odrywa się od swojego pierwotnego źródła – zmysłów.

Warto wspomnieć, że nie wszystkie wiadomości ze świata zewnętrznego przechodzą pomyślnie etap konsolidacji. Dzięki temu nie zaśmiecamy sobie głowy niepotrzebnymi danymi, których nadmiar mógłby jedynie zakłócić działanie naszego umysłu. Pamiętać wszystko – to byłoby prawdziwe przekleństwo!

 

Dieta dla Twojej pamięci

Choć proces zapamiętywania może wydawać się wyjątkowo zagmatwany i zawiły, usprawnić go mogą rzeczy jak najbardziej proste, znane i dostępne. Jak polepszyć pamięć? Zacznijmy od naturalnych składników. Na usprawnienie pamięci idealnie działają zielone rośliny, takie jak brokuły czy szpinak. Dobrym wyborem, a także wyśmienitą przekąską okazać mogą się orzechy, którymi posilisz się chociażby w trakcie nauki. Nie tylko zaspokoją typowy wówczas odruch podjadania, ale też i zwiększą Twoją wydajność podczas przyjmowania nowych informacji. Jeśli chodzi o napoje, Twoim sprzymierzeńcem stanie się zielona herbata czy kawa. Ze słodkości polecamy jagody, morele i pomarańcze, które stanowić będą do tego idealne źródło orzeźwienia. Z ziół sięgnij po żeń-szeń, szałwię lub rozmaryn. Polepszające pamięć składniki zawierają również często, co ciekawe, wspomagacze odchudzania. Odnajdziesz w nich niekiedy, w postaci ekstraktu, zieloną herbatę czy kawę, a także żeń-szeń czy popularną L-karnitynę lub guaranę. A więc teraz pozostaje Ci tylko... nakarmić swoją głowę!


Dodaj komentarz

Komentarze

klemens

2016-10-06 13:55:50


dobry artykuł przed rozpoczęciem roku akademickiego:)

madziadudek

2016-07-19 10:47:49


podobno muzyka też bardzo pozytywnie wpływa na pamięć

fredo23

2016-07-18 12:48:54


na pamięć najlepsze są po prostu ćwieczenia - krzyżówki, kostka Rubika itp. No i 1 z 10 rzecz jasna :D

dietazdrowiebadaniapamięć