Jakie tłuszcze są najzdrowsze?

Jakie tłuszcze są najzdrowsze?

Redakcja

2016-12-09

brak komentarzy

Chociaż tłuszcz jest najbardziej tuczącym elementem żywności, a jego zbyt duża ilość błyskawicznie odkłada w formie nadprogramowych kilogramów, można z niego wycofać się. Okazuje się bogactwem witamin A, D, E oraz K. Część z wchodzących w jego skład wielonienasyconych kwasów tłuszczowych warunkuje dobre działanie ciała. Jakie tłuszcze są najzdrowsze?

Margaryna - jedynie ta z małą ilością tłuszczów trans

Tłuszcz pochodzenia zwierzęcego posiada przede wszystkim nasycone kwasy tłuszczowe oraz znaczne ilości cholesterolu, których zbyt duża ilość posiada niezdrowy wpływ na układ krwionośny. Ale zastąpić je tłuszczami roślinnymi (olejami) jest trudno, przecież ze względu na płynną konsystencje czy też skład chemiczny nie nadawały się one ani do smarowania, ani do dłuższego przechowywania. Poddano je zatem procesowi uwodornienia, dzięki czemu uzyskały stałą oraz smarowną gęstość, a ich przechowywanie stało się prostsze - tak utworzyła się margaryna. Mimo wszystko wskutek uwodornienia tłuszcze potraciły większość korzystnych dla organizmu cech i wystąpiły w nich izomery trans, które unoszą ilość niedobrego cholesterolu. Do wytwarzania margaryn używa się teraz często nową metodę – tzw. przeestryfikowanie – która pomaga utwardzić olej bez wyprodukowania izomerów trans. Kwasy tłuszczowe rodzaju trans są obecne zwłaszcza w tłuszczach stosowanych do pieczenia oraz obsmażania na skalę przemysłową. Trafiają do takich elementów, jak wypieki cukiernicze, słone zakąski (chipsy, krakersy), potrawy rodzaju fast food, mrożone frytki.

Oleje tłoczone na zimno - do sałatek, a nie obsmażania

Oleje kupuj tłoczone na zimno, otrzymywane metodami mechanicznymi. Nie możesz ich mimo wszystko używać do obsmażania, gdyż stracą własne zdrowotne cechy. Stosuj je jako dodatek do surówek, sałatek, a po otwarciu trzymaj w ciemnym naczyniu.

Do dłuższego smażenia używaj tłuszczu o wysokim punkcie dymienia

Przydatność tłuszczu do podsmażania jest zależna od jego punktu dymienia, a więc chwili, w którym dalszy wzrost temperatury wywoła jego negatywne zmiany. Wyższa temperatura dymienia oznacza lepszą przydatność tłuszczu do podsmażania. Tłuszcze o wysokim punkcie dymienia to smalec, tłuszcz kokosowy, palmowy, olej rzepakowy (tłoczony na ciepło), rafinowana oliwa. Inne ciekłe tłuszcze pochodzenia roślinnego będą używane jedynie do jednokrotnego, krótkotrwałego podsmażania. Niezależnie od temperatury dymienia tłuszczu stroń od dłuższego podsmażania, a dodatkowo ponownego wykorzystywania tego tłuszczu. W czasie podsmażania dokonują się reakcje, wskutek których mogą powstać negatywne dla kondycji składniki.

M

Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dietazdrowieodchudzanie