article image

Trening... koncentracji! Przykładowe ćwiczenia

Redakcja

2016-09-09

brak komentarzy

Letnia sesja egzaminacyjna zbliża się wielkimi krokami. To dobry czas by, nawet jeśli już dawno straciliśmy status studenta, skoncentrować się na swojej… koncentracji.

Koncentracja to może nie mięsień, ale również można go ćwiczyć. Odpowiednio dobrane zadania przygotują Cię do wyzwań dnia codziennego – pracy, obowiązków domowych czy nawet diety odchudzającej. W świecie, w którym co rusz jesteśmy zalewani nowymi informacjami i trudno ustrzec się przed wielością różnorakich bodźców, umiejętność koncentracji coraz bardziej zanika. Problemy te zauważalne są nie tylko w przypadku nauki, ale i nawet kontaktów międzyludzkich. Paradoksalnie, w dobie wszechobecnych smartfonów i dostępu do internetu, coraz mniej uwagi przywiązujemy do przekazywanych nam informacji - zarówno, gdy dotyczą one naszych znajomych, jak i po prostu tego, co dzieje się wokół. Problem ten wpływa również na jakość wykonywanych przez nas czynności – nie umiejąc dogłębnie się im oddać, osiągamy gorsze wyniki. Dobrym tego przykładem jest chociażby uprawianie sportu.

Czy koncentracji można się nauczyć?

Czy można rozwinąć umiejętność skupienia? Oczywiście, że tak. Tym razem tematem artykułu będzie trening nie tyle fizyczny, co psychiczny. Tego typu proste ćwiczenia przyczynią się nie tylko do uzyskania lepszych wyników w nauce czy pracy, ale i w osiągnięciu wewnętrznej integracji. A ta wyjątkowo przydaje się w momencie, gdy zmieniamy radykalnie nasze życie, np. poprzez rozpoczęcie diety odchudzającej. Tak naprawdę wystarczą dobre chęci i systematyczność, ponieważ tylko i wyłącznie przy regularnym wykonywaniu ćwiczeń możemy liczyć na zadowalające nas efekty. Ważnym warunkiem trenowania koncentracji jest samotność – skupienie i uwaga wymagają spokoju. Nie oznacza to jednak, że od dziś staniesz się odludkiem. Taki mini-trening trwa zazwyczaj zaledwie od 10 do 15 minut dziennie.

Kolejnym istotnym aspektem przygotowawczym jest rozluźnienie, które docelowo ma prowadzić do wyczyszczenia umysłu z wszelkich niepotrzebnych myśli. W ten sposób szykujemy go do maksymalnego wytężenia uwagi. Warto wspomnieć, że jakość koncentracji, nawet jeśli teraz może być na bardzo niskim poziomie, zależy od stopnia zaangażowania w trening. Jednym z ważnych jego elementów jest determinacja – nie zaleca się „przeskakiwania” do kolejnego ćwiczenia w przypadku, gdy poprzednie nie zostało jeszcze opanowane.

Przykładowe ćwiczenia na polepszenie koncentracji

Ćwiczenia na koncentrację to ćwiczenia bardzo krótkie, dostosowane do czasu, jaki mamy na nie przeznaczyć. Oto parę przykładów – od mniej do bardziej złożonych.

1. W myślach zacznij odliczać od 100 do 1, ale co trzy liczby. W praktyce wyglądałoby to tak: 100, 97, 94.

2. Nie zastanawiając się nad tym zbytnio weź jakiś typowy przedmiot codziennego użytku, który często sam wpada Ci w ręce. Może szklanka? Albo ołówek? Tym razem poświęć mu całą swoją uwagę. Zacznij go oglądać, macać, staraj się zauważyć jak najwięcej mniej lub bardziej charakterystycznych szczegółów. Spróbuj nie używać przy tym żadnych słów – w tym konkretnym zadaniu chodzi bardziej o zmysł wzroku.

3. Następne ćwiczenie z kolei odnosi się właśnie do języka. Polega ono na stworzeniu swojej własnej, oryginalnej mantry, którą powtarzamy w głowie od 5 do 10 minut. Mantra powinna składać się z zaledwie jednego słowa, ale za to inspirującego dla tego, który ma je wypowiadać.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

Brak kategorii